Onderstaande oefening is eenvoudig uit te voeren en brengt emotie en ratio in balans. In plaats van een uitgebreide beschrijving over herkomst, werking en voordelen kies ik ervoor om alleen de oefening te beschrijven. Door de oefening te doen kom je er snel achter of dit een prettige oefening is voor je.

 

Oefening:

Sta rechtop met je voeten op schouderbreedte en je tenen recht naar voren. Je gewicht rust in het midden van je voetzolen. Je armen laat je ontspannen langs je lichaam hangen. Je bekken ontspan je, alsof je op een stoel gaat zitten. Je kin is iets ingetrokken en je kruin wijst recht omhoog. Maak verbinding met je kruin naar boven (de hemel) en met je voeten naar beneden (de aarde). Ontspan je hele lichaam zoveel mogelijk. Loop hiertoe je hele lichaam af van top tot teen. Neem waar op welke plaatsen er overbodige spanning is en probeer dit meer te ontspannen door met je aandacht naar die plaatsen te gaan en 'los te laten'/te ontspannen.
Tot zover nog niets bijzonders aan deze oefening. Dit is een basis houding voor veel Qi Gong vormen.

Laat nu je armen langzaam omhoog komen. Je kunt hierbij visualiseren dat je in een zwembad staat en dat je je armen door het water omhoog laat drijven naar de oppervlakte.
Je armen houd je ontspannen en gestrekt (zonder te overstrekken). De palmen van je handen wijzen naar de grond. Terwijl je je armen omhoog laat drijven verplaats je je gewicht van het midden van je voet in de richting van je hielen.

 

Als je handen op schouderhoogte zijn draai je je handpalmen naar elkaar toe. Vervolgens draai je je handen weer terug, zodat je handpalmen weer naar de grond gericht zijn.
Verplaats nu het gewicht in je voeten van je hielen naar je voorvoet terwijl je langzaam je handen naar beneden laat zakken. Je armen zijn nog steeds ontspannen en gestrekt.

 

Als je handen op buikhoogte komen centreer je, waarbij je je gewicht van je voorvoet weer naar het midden van je voet plaatst. Breng hierbij je aandacht naar je dan tian, net onder je navel.

 

Herhaal deze oefening een aantal keren achter elkaar. Dus laat nu je armen weer langzaam omhoog komen tot schouderhoogte en verplaats je gewicht naar je hielen etc.

 

Veel plezier met oefenen!