De staande Qigong oefening die in dit artikel beschreven wordt, gebruik ik vaak aan het begin van een les. Door hier mee te starten kom je tot rust en kun je afstand nemen van de dingen die je daarvoor aan het doen was. De oefening is ook heel geschikt om je dag mee te starten, vooral als je daar maar weinig tijd voor hebt. Je hebt er ook weinig ruimte voor nodig, een plekje om te staan, ’s morgens in de tuin of in de huiskamer is voldoende.


Oefening staande Qigong
Ga staan in schouderbreedte met je voeten parallel waarbij je tenen recht naar voren wijzen. Ontspan je bekken. Dit lijkt op het eerste deel van de beweging die je maakt als je op een stoel gaat zetten. Dit bereik je door je liezen te ontspannen. Je staat ontspannen en rechtop, alsof je hoofd aan een touwtje hangt, in verbinding met de grond en je blik gericht op een punt 30 tot 40 meter voor je op de grond. Je handen laat je omhoog komen. Doe dit ontspannen, net alsof je in een zwembad staat en je handen langzaam omhoog drijven in het water.
Vanuit deze houding kun je nu verschillende oefening doen. Je kunt je richten op een ontspannen buikademhaling, die in de links in de vorige nieuwsbrief werden uitgelegd. Je kunt je ook, terwijl je in deze houding staat, oefenen in het intern stretchen. Als je niet precies weet hoe deze oefening wordt uitgevoerd kun je dat nalezen in het artikel

 

Een alternatief is je hele lijf van top tot teen langs te lopen en te ontspannen. Dat doe je als volgt. Je begint bovenaan je kruin, waarbij je visualiseert dat je hoofd aan een touwtje hangt. Je kin trek je iets in en je kruin wijst omhoog. Ontspan hierbij je nek spieren zo veel mogelijk. Ontspan je schouders, maak ze iets rond en laat je borst een klein beetje invallen. Geen ‘collaps’ het is voldoende om je borst met aandacht te ontspannen en iets rond te maken. Onstpan je rugspieren zo veel mogelijk, ontspan je buikspieren.

 

Als het goed is merk je dat je nu in je bovenlijf veel meer ontspannen bent. Ontspan je bilspieren. Ontspan je boven benen. Ontspan

je kuiten. Houd je voeten plat en ontspannen op de grond.
Je kunt deze oefening een aantal keer herhalen, afhankelijk van hoeveel tijd je hebt, waarbij je steeds je lijf van boven tot onder langs loopt. Probeer deze oefening te combineren met de buikademhaling en laat je ademhaling komen en gaan zonder daar bewust aandacht aan te schenken.

 

Ik hoop dat je erin slaagt om Taijiquan of Qigong in te passen in je dagelijkse routine, vooral aan het begin van de dag. Het geeft je meteen een goede start omdat dit momentje van bewustwording je zal helpen gedurende de rest van je dag. Veel succes met oefenen!