Tijdens de beoefening van Qigong en Taijiquan wordt vaak de nadruk gelegd op ontspanning. Ontspan of ‘relax’ zijn woorden die door leraren regelmatig gebruikt worden tijdens het onderrichten van de interne kunsten. Oké dat ontspanning goed is, is inmiddels duidelijk: het zorgt voor een goede energie toevoer, heft blokkades op, is goed tegen stress enzovoorts. Maar hoe staat het nu met spanning? Wat is het effect van spanning eigenlijk?

Probeer onderstaande oefening eens uit om daar inzicht in te krijgen.

 

Oefening het effect van spanning
Zoek een vrij stukje muur om deze oefening te doen. Je kunt ongetwijfeld een stukje muur hiervoor vinden thuis in de woonkamer, je slaapkamer of desnoods een schutting of de wand van een schuur in de tuin. Je hebt niet veel ruimte nodig, de breedte van je schouders is al voldoende. Houd ook een horloge of stopwatch bij de hand.

Je gaat staan in schouderbreedte, rechtop, voor de muur. Je gezicht is hierbij naar de muur gekeerd. Strek nu een arm, je rechter of je linkerarm ,met een gebalde vuist op schouder hoogte. Je arm houd je hierbij ontspannen en gestrekt. De afstand van jezelf tot de muur pas je zodanig aan dat je vuist net aan de muur raakt. Je arm strek je hierbij recht naar voren in de richting van de muur.

 

Beweeg nu je arm zijwaarts, zodat deze naast je komt, parallel aan de muur. Maak een stevige spierbal in de arm die je zojuist gebruikt hebt. Zorg ervoor dat je je elleboog ongeveer schouderhoogte houdt en span je biceps stevig aan, alsof je aan de muur wilt laten zien hoe groot je spierbal is. Houd deze houding gedurende twee minuten aan. Zorg ervoor dat je gedurende twee minuten een stevige spierbal blijft maken. Dus niet je spieren verslappen of je arm laten zakken maar blijven aanspannen!

 

Direct nadat de twee minuten voorbij zijn breng je je arm weer op schouderhoogte in gestrekte houding en ontspannen terug naar voren in de richting van de muur. In feite dezelfde houding als waarin je de oefening begonnen bent. Merk je een verschil?

 

Ik hoop dat deze oefening je bij blijft in het effect van spanning en dat je hierdoor ontspanning (nog) meer gaat waarderen. Succes met ontspannen!