Deze set van oefeningen kun je uitvoeren ’s morgens voordat je opstaat en ’s avonds voordat je gaat slapen. De oefeningen zijn gebaseerd op Xing Yi Health Exercises, diverse Qigong’s zoals de Dao Yin en Hun Yuan Qigong en mijn eigen ervaringen.
Geeuw en paar keer en rek je uit.
Ontspan je hele lichaam. Loop je lichaam af van je kruin tot aan je voeten en ontspan je spieren, pezen en aanhechtingen.
Stretch jezelf intern door vanuit je dan tian je aandacht te splitsen naar je kruin en naar je voeten, maak jezelf hierbij lang.  De aandacht verdeel je in gelijke mate: 50 % naar je kruin, 50% naar je voeten.
Wrijf je handen tegen elkaar totdat ze warm zijn.
Wrijf met je handen over je gezicht en vervolgens over je ogen.
Maak losse vuisten van je handen waarbij je duim uitsteekt en wrijf drie keer met je duim langs je neus, van je ooghoek richting je neusgaten.
Klapper snel (lichtjes) met je tanden op elkaar. Slik het speeksel door en volg dit met je aandacht.
Adem drie keer in en uit door je mond.
Strijk drie keer over je haar, van je voorhoofd naar je achterhoofd.
Masseer je nek en de aanhechting van je nek en schedel en trapezium (galblaas 21).
Als je moeite hebt om ’s morgens je bed uit te komen kun je deze oefening vervolgen met een lichte slag naar de ‘wake-up nerve’ of lichtjes kloppen op de aanhechting van je nek en schedel. Dit activeert je brein. Doe dit niet ’s avonds omdat je hierdoor moeilijker in slaap kan komen.
Masseer je oren, vanaf je oorlel naar boven.
Zet druk op je oren door je handpalmen erop te plaatsen, sluit je ogen en trek je handen vervolgens los en open je ogen. Herhaal dit drie keer.
Maak je oren weer los door je oorschelpen naar voren te brengen met je vingertoppen, herhaal dit drie keer.
Masseer je bovenarmen.
Masseer je hart en longen door met je handen over je borstbeen te wrijven. Van beneden naar boven en dan via de buitenkant weer terug. Herhaal dit drie keer en doe hetzelfde drie keer in de andere richting.
Strijk daarna drie keer van boven naar beneden over het borstbeen naar de navel.
Wrijf met losse vuisten over je taille.
Masseer je heupen. Wrijf vervolgens drie keer langs de buitenkant van je benen omlaag en langs de binnenzijde van je benen omhoog.
Masseer je voetzolen en beweeg vervolgens de bal van je voeten en ontspan je enkels.
Zet een lichte druk op de rechter ribben voor de lever en doe hetzelfde bij de linker ribben voor de maag en milt.
Masseer de navel (CV8 of shen que) met je handpalm door cirkeltjes te maken. Eindig op de navel zelf.
Deze oefeningen kunnen een goede bijdrage leveren aan het voorkomen van ziekte, een goede nachtrust en een goed begin van je dag. Je hoeft niet alle oefeningen achter elkaar uit te voeren als je hier de tijd niet voor hebt. Wissel in dat geval de oefeningen af of concentreer je op de oefeningen die voor jou belangrijk zijn. Veel succes met oefenen!