Dat Taijiquan goed is ter bevordering van de gezondheid is inmiddels wel bekend. Qigong werd altijd al beoefend ten behoeve van de gezondheid en Taijiquan is in feite ook een vorm van Qigong in beweging. Ook wetenschappelijk is hiervoor ruimschoots het bewijs geleverd, zie eerdere artikelen in deze nieuwsbrief ‘Het nut van Qigong’, ‘Onderzoeken naar Taijiquan in 2012’ en 'Taijiquan ter bevordering van de gezondheid'.

 

Het wetenschappelijk bewijs is dus geleverd. Uiteraard valt er nog meer wetenschappelijk onderzoek te doen naar de voordelen van Taiijquan. Naast de wetenschappelijke bewijzen zijn er een aantal punten die vaak genoemd worden en die ik zelf ook ervaren heb bij het beoefenen van Taijiquan voor de gezondheid:
• Taijiquan geeft rust en is goed voor de ontspanning;
• Taijiquan verbetert je houding;
• Taijiquan werkt preventief en verbetert o.a. je bloedsomloop en stofwisseling;
• Taijiquan leert je blokkades op te sporen en vervolgens te verhelpen;
• Taijiquan biedt je de mogelijkheid om anderen te helpen om hun gezondheid te verbeteren.
Onderstaand een korte toelichting op elk van de genoemde punten.

 

Taijiquan geeft rust en is goed voor de ontspanning
De belangrijkste aanwijzing bij het beoefenen van de solo vorm van Taiijiquan is: ‘Ontspan’, zie het artikel 'Aandachtspunten bij de solovorm'. Door iedere dag te starten met Taijiquan en er je dag ook mee te beëindigen beleef je een veel prettigere overgang van rust naar actie en vice versa. Op het moment dat je merkt dat je gespannen wordt of bent is het ook weer makkelijk om te ontspannen. Voor een belangrijke presentatie of gebeurtenis helpt het om te ontspannen en je aandacht te concentreren op je dan tien. Een ander voorbeeld is als je ingespannen achter een computer scherm aan het werk bent en merkt dat je schouders en nek gespannen raken. Je kunt dan kort je aandacht naar nek en schouders verplaatsen, ontspannen en vervolgens je houding verbeteren.

 

Taijiquan verbetert je houding
Het aannemen van een juiste houding is belangrijk bij het beoefenen van Taijiquan. De belangrijkste algemene richtlijnen beschreven met betrekking tot het aannemen van de juiste houding zijn beschreven in dit artikel.
De techniek van intern stretchen en ontspannen is een goede aanvulling bij het aannemen van een juiste houding. Doordat je bij de beoefening van Taijiquan continu werkt aan het verbeteren van je houding in de diverse bewegingen en houdingen wordt het relatief eenvoudig om in het dagelijkse leven ook een juiste houding te handhaven.

 

Taijiquan werkt preventief en verbetert o.a. je bloedsomloop en stofwisseling
Naast de wetenschappelijke bewijzen is dit heel goed voor te stellen als je kijkt naar iemand die de solo vorm beoefent of als je deze zelf beoefent. De bewegingen worden ontspannen, rustig, in een goede houding en vloeiend uitgevoerd. Er is geen sprake van blokkades, hartkloppingen, spanning of stress. Hierdoor kan de energie vrij stromen en daarmee ook je bloed, lymfevocht etc. De werking van Taijiquan als preventie wordt al duidelijk als je je dag begint met Taijiquan in rust en ontspanning en deze vervolgens ook daarmee afsluit, zie een eerder artikel hieromtrent.

 

Taijiquan leert je blokkades op te sporen en vervolgens te verhelpen
Heel veel blokkades worden al voorkomen door het beoefenen van Taijiquan. Je verbetert continu je houding en door de techniek van intern stretchen en ontspannen en het openen van je gewrichten krijgen blokkades al nagenoeg geen kans meer om op te treden. Mocht er een blokkade optreden dan kom je daar snel achter doordat je spanning ervaart of je ongemakkelijk voelt. Deze blokkades kun je vervolgens vaak zelf verhelpen door te ontspannen en een goede houding aan te nemen, gebaseerd op de techniek van intern stretchen en ontspannen en het openen van je gewrichten, bijvoorbeeld het schoudergewricht.

 

Taijiquan biedt je de mogelijkheid om anderen te helpen om hun gezondheid te verbeteren
Je kunt anderen helpen door samen oefeningen te doen in Taijiquan. Uiteraard kun je anderen ook helpen door les te geven in Taijiquan. Tijdens een les, bijvoorbeeld één keer in de week, kun je goede aanwijzingen geven zodat mensen hier zelfstandig mee verder kunnen om dit te verbeteren. Uiteraard biedt Taijiquan, net als Qigong, goede mogelijkheden om te focussen op bepaalde aspecten van de gezondheid. Voorbeelden hiervan zijn specifieke oefeningen bij het voorkomen van stress of bij bijvoorbeeld nek-, rug- en schouderklachten. Aan het laatste onderwerp is o.a. de cursus Vernieuwende werkvormen naast de bank gewijd.

Uiteraard is er nog veel meer te vertellen en te onderzoeken over dit onderwerp. Een mooi onderwerp voor nader onderzoek is wat mij betreft 'de zin van Taijiquan ter preventie'. Ik ben vooral benieuwd hoeveel gezondheidsproblemen tot nu toe zijn voorkomen of voorkomen kunnen worden door het beoefenen van Taijiquan.