Inleiding

Een bijzonder aspect van Qigong en Taijiquan vind ik dat het je leert om alledaagse dingen, zoals lopen, adem halen en staan op een aandachtige en ontspannen manier uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is de omgekeerde, of voorgeboortelijke, ademhaling die gebruikt wordt bij de Nengh Ha Qigong.  Door de omgekeerde ademhaling te beoefenen worden de interne organen gemasseerd, resulterend in een goede doorbloeding, Qi circulatie en energie opbouw. De Nengh Ha Qigong is ontworpen om de interne organen en het spierstelsel te versterken. Het beoefenen van deze Qigong is gericht op het verbeteren van de algemene gezondheidstoestand en het vertragen van het verouderingsproces, resulterend in levendigheid en vitaliteit. De omgekeerde ademhaling wordt in dit artikel uitgelegd. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de Nengh Ha Qigong? Schrijf je dan in voor de cursus Nengh Ha Qigong. 

 

Ademhaling

Bij het beoefenen van Qigong en Taijiquan wordt gebruik gemaakt van verschillende manieren van ademhaling. Een voorbeeld hiervan is de omgekeerde of voorgeboortelijke ademhaling die gebruikt wordt bij de Nengh Ha Qigong.  Om deze manier van ademhalen beter te leren begrijpen worden de borst-, buik-, de combinatie hiervan en de omgekeerde ademhaling toegelicht. Het is aan te raden om deze manieren van ademhaling afzonderlijk te oefenen zodat je je bewust wordt van je ademhaling. Daarom is bij de uitleg van de ademhaling ook een oefening beschreven. De oefeningen kunnen behalve staand ook zittend op een stoel worden uitgevoerd. Let bij het bestuderen van literatuur op welke ademhaling bedoeld wordt. De borst ademhaling wordt soms ook omgekeerde ademhaling genoemd. De buikademhaling wordt soms natuurlijke ademhaling of middenrif ademhaling genoemd.

 

Borst ademhaling

Bij de borst ademhaling zet de borst uit bij het inademen. De longen vullen zich met lucht en de ribben in de borst kas worden omhoog getrokken door de spieren in de borst waardoor de borst kas, en daarmee de longen, een grotere inhoud krijgt. Bij het uitademen gebeurt precies het omgekeerde, de lucht verlaat de longen en de spieren in de borst kas ontspannen zich. De inhoud in de borst kas en daarmee de longen verkleind.

 

Oefening borst ademhaling:

Ga staan in schouder breedte. Leg beiden handpalmen op je borst. Hou je aandacht bij je borst en de longen. Adem in en laat je handen ontspannen door het vullen van de longen en het uitzetten van de borst kas mee gaan. Adem uit en laat je handen ontspannen terug gaan naar de uitgangspositie.

 

Buik ademhaling

Bij de buik ademhaling zet de buik uit bij het inademen. De longen, met name de onderkant van de longen, vullen zich met lucht. Bij het uitademen gebeurt precies het omgekeerde, de lucht verlaat de longen en de buik gaat weer terug naar zijn positie.

 

Oefening buikademhaling:

Ga staan in schouder breedte. Leg beiden handpalmen op je buik. Hou je aandacht bij je buik en de onderkant van de longen. Adem in en laat je handen ontspannen door het vullen van de longen en het uitzetten van de buik mee gaan. Adem uit en laat je handen ontspannen terug gaan naar de uitgangspositie.

 

Buik en borst ademhaling

Indien een zware inspanning moet worden geleverd, waarbij veel kracht en lucht nodig is wordt de buik ademhaling gebruikt in combinatie met de borst ademhaling. Eerst wordt de buikademhaling toegepast, waarbij het onderste deel van de longen wordt gevuld, en daarna wordt de borst ademhaling gebruikt om ook het bovenste deel van de longen met lucht te vullen. Bij het uitademen verlaat de lucht eerst het bovenste deel van de longen (borst) en daarna het onderste deel (buik).

 

Oefening buik en borst ademhaling:

Ga staan in schouder breedte. Leg een handpalm op je buik en de andere handpalm op je borst. Adem in en vul het onderste deel van je longen met lucht, je buik zet uit en je laat de hand op je buik ontspannen mee bewegen. Als het onderste deel van je longen vol is (je buik kan niet meer uitzetten) vul je het bovenste deel van je longen met behulp van de borstademhaling, je borst zet uit en je laat de hand op je borst ontspannen meebewegen.  Adem uit en laat de lucht bovenin je longen uitstromen, je borst zakt weer in. Laat de hand op je borst ontspannen mee bewegen. Als de bovenkant van je longen leeg is (je borst kan niet verder inzakken) adem je de lucht uit in het onderste deel van de longen. De buik trekt hierbij in. Laat de hand op je buik hierbij ontspannen mee bewegen. 

 

Omgekeerde ademhaling

Bij de Nengh Ha Qigong wordt gebruik gemaakt van de omgekeerde ademhaling. Bij deze ademhaling trekt de onderbuik samen (naar binnen) als je inademt en ook de borst zakt in (naar binnen). De lucht verzamelt zich hierdoor ter hoogte van je middenrif, tussen buik en borst hoogte in. Bij het uitademen ontspant de buik en zet uit, ook je borst zet uit naar buiten. Hou borst en schouders ontspannen. Bij de inademing wordt de kringspier enigszins samen getrokken. In het begin kun je bij de inademing ook de buik spieren licht samentrekken.  Bij het inademen maak je het geluid HENGGGHHH, bij het uitademen het geluid HHAAAHHH als het brullen van een leeuw.

 

Oefening omgekeerde ademhaling:

Ga staan in schouder breedte. Leg een handpalm op je buik en de andere handpalm op je borst en laat je handen ontspannen meebewegen tijdens de oefening. Trek je kringspier en buikspieren enigszins aan, waardoor de buik niet uit kan zetten. Ontspan je borst en schouders. Adem in en maak het geluid HENGGGHHH. Voel hoe de lucht zich verzamelt ter hoogte van je middel, tussen buik en borst in. Adem uit en maak het geluid HHAAAHHH. Ontspan je borst, buik en schouders, voel hoe je buik en borst uitzetten en laat de handen op je borst en je buik ontspannen meebewegen.